Ovariohisterectomi Nedir?

Ovariohisterectomi dişi kedi ve dişi köpeklerde uterusun (rahim) ve ovaryumlarının (yumurtalıklar), Orşidektomi ise erkek Kedi ve erkek köpeklerde testislerin alınmasıdır. Her iki cinsiyet ve tür içinde bu işlem halk arasında kısırlaştırma olarak bilinmektedir.

Kısırlaştırma niçin tercih edilmelidir?

Hayvanlarda varolduğu zannedilen cinsel içgüdü aslında söz konusu değildir. Yani hayvanlar ürettikleri cinsiyet hormonları gereği çiftleşirler. İçgüdüsel olarak bu duyguyu bizde tadalım demezler. Bu manada eğer hasta sahibi kedisini veya köpeğini çiftleştirdiği takdirde yavrularının bakımını üstelemeyecek veya sahiplendiremeyecek ise kısırlaştırma işlemini önermekteyiz.

Kısırlaştırılan kedi veya köpekler yılın belli mevsimlerinde hormonal denge gereği girdikleri kızgınlık dönemine artık hormon üretimi olmayacağı için girmeleri söz konusu olmayacaktır. Bu durumda ise kızgınlık döneminin belirtileri hayvanda ortaya çıkmayacaktır.

Kısırlaştırma işlemi ile erkek kedi ve köpeklerin idrar attırarak ağır bir kokuyla evi kirletmeleri, çiftleşmek için bağırmaları ve hatta camdan atlamaları ve ileri yaşlarda ortaya çıkabilecek testis tümörü, prostat gibi hastalıklar engellenir. Dişi köpeklerde ise ileride oluşabilecek genital hastalıkların (meme tümörü, Piyometra yani rahim iltihabı, TVT, Vaginitis hastalıkları gibi) önüne geçmek

Özellikle kısırlaştırılmamış yaşlı erkek köpeklerin anal kese tümörünü engellenmiş olur.

Kısırlaştırma hangi yaş aralığında yapılmalıdır?

Erkek kedilerde kısırlaştırma işlemi testislerin torbaya düştüğü dönemde operasyon yapılabilir. Dişi kedilerde ise 1 yaşından önceki ilk kızgınlık dönemine girmeden evvelki dönem tercih edilen dönemdir. Aynı durum köpekler içinde söz konusudur.